1461 kalla dygn i landet Sverige

Det har gått ett och ett halvt dygn sen vi bytte regering här i landet.
Ett och ett halv dygn har högerns kyliga vindar blåst över de mest utsatta. Det är exakt 1459 dygn kvar. Man kan undra hur mycket de hinner rasera på den tiden egentligen. Med största sannolikhet kommer bara de negativa konsekvenserna av borgarnas politik att märkas för gemene man på fyra år. De positiva effekterna - ja, det finns faktiskt såna också - lär väl dröja innan de syns ordentligt. Det brukar vara så. Och då blir det nog inte mer än fyra år med Täby-Fredde vid rodret.
Jag är övertygad om att många valde att rösta mot Göran i söndags, snarare än att primärt rösta för en allians de kanske inte tror på. Massor av mina vänner och bekanta har dragit den där eviga floskeln om att "det är viktigt att röra om i grytan".
Ja, visst är det väl kanske det, men om man tillsätter råvaror som är ruttna så spelar väl knappast några omrörningar någon roll.
Jag kan inte fatta hur man kan rösta mot sin ideologi, mot sina grundtankar och åsikter, bara för att man tycker att en enskild person är lite bufflig och dryg.

Frågan är vem som bäst kan ta tillvara på alla de potentiella socialdemokrater som finns därute i landet. Jag tror att Carin Jämtin skulle bli ganska bra, liksom Pär Nuder och Mona Sahlin. Vanja Lundby-Wedin skulle säkert också bli bra, även om hon känns aningen intetsägande, och Margot Wallström har jag av nån anledning lite svårt att få förtroende för. Vem som helst lär nog kunna få med sig folket mer än GP gjort de senaste åren i alla fall.
Bara det inte blir Bodström så.. 

Kommentarer:
Postat av: Anton

Carin Jämtin som partiledare, men Gudrun for President!

2006-09-19 @ 10:45:13
Postat av: gustav

Anton: Ja, gärna för mig!
En samlingsregering med S, V, Mp och Fi skulle vara perfekt i min värld. Gudrun får gärna leda den, och allra helst som president.

/g

Postat av: Andy

Ja visst vore det trevligt med en liten folkrepublik. Sverige och Albanien är rätt lika i överigt. Vad säger ni? Ska vi inte ta och gå hela vägen?

2006-09-19 @ 11:18:48
Postat av: gustav

Andy: Du menar till skillnad från t ex USA, Frankrike, Italien eller Finland?

/g

2006-09-19 @ 11:23:39
URL: http://gurkbasurken.blogg.se
Postat av: Andy

Ja exakt. Ingen av de du nämner är så vitt jag vet revolutionärt socialistiska.

2006-09-19 @ 13:54:24
Postat av: tove

du glömmer ju att moderaterna också vann på att säga:
vi ska göra allt ni gör - fast bättre.
vänsterretorik inslagen i glammigt högercellofam. som den mesta kultur vi konsumerar. alla vill vara höger men ingen vågar säga det.

uasch och fy!!!!! jag säger till och med ja till en ytlig vänstertrend - bara det blir nåt annat än det här.

2006-09-19 @ 13:58:04
Postat av: Frunk

Fattar inte vad folk hade i mot Göran. Ska man styra landet måste man ju vara lite bufflig och dryg.Tyvärr är det väl så att det bor ganska mycket idioter i sverige. Tyvärr

2006-09-19 @ 14:10:49
URL: http://frunks.blogg.se/
Postat av: hank

Högern gick på val med att säga att de ska stänga LAVA i Kulturhuset.

2006-09-19 @ 14:44:06
Postat av: Åsa

Varför har du svårt att känna förtroende för Margot?

2006-09-19 @ 17:39:02
Postat av: hinke

Gurkan, ärligt talat. Kan du inte låta lite mer som en domedagsprofet? Jag ser fram emot förändring och att det kanske kan komma in lite nytt & ungt blod i sveriges maktkorridorer. Försök vara lite mindre bittergubbe. Snälla.

2006-09-19 @ 17:41:13
Postat av: Lisa

inte nog med att alliansen vann, nu ska de skita i folkomröstningen och inte införa trängselskatterna!
åh jag blir så arg så jag vet inte var jag ska ta vägen! men det känns ändå lite (med betoning på lite) bättre att jag inte är ensam om all ilska..

funderar på att fly landet i 4 år!

ses på fredag btw!

2006-09-19 @ 18:17:41
Postat av: FOLKVAGN ALLSTARS

ÄNTLIGEN DAX FÖR PREMIÄR!!!!   

Efter lite olika turer har nu Folkvagnen hittat ett nytt hem.
Under Bara Bar (Östgötagatan 33) vid Medborgarplatsen mitt emot Carmen
Måndagar är tråkiga dagar, det vill Folkvagnen ändra på.
Därför kör vi en måndag varje månad!
PREMIÄR MÅN 9 OKT!!!!
Kl. 20.00 - 01.00
50 pix entré


Nytt för säsongen är att vi också varje gång väljer en up´n coming artist som spelar lite eget material Kl.21.00.
Kl. 22.00 är det Folkvagn Allstars + Gråtlåtar + Gäster o braiga Dj´s osv.
Vi återkommer med vilka gäster, dj´s etc. inom kort

SKRIV NER I FILOFAXEN & SIMMA LUGNT & VÄLKOMNA!!!!

/FOLKVAGN ALLSTARS

www.myspace.com/folkvagnallstarsfriends
folkvagnallstars@hotmail.com
www.folkvagnpics.bilddagboken.se

2006-09-19 @ 18:55:22
Postat av: Läsare

Och vilka av nämnda partier skulle vara revolutionärt socialistiska? Önskedrömmare där.

2006-09-19 @ 19:28:38
Postat av: Nuder

Många svenskar tycks leva i villfarelsen att Sverige är världens bästa och rikaste land. Det var sant. På 70-talet.
År 2006 har genomsnittssvensken en betydligt lägre levnadsstandard än sin granne i många västeuropeiska länder (Danmark, Norge, Holland, Tyskland, Schweiz, österrike, Belgien mm).
Svensk ekonomi går uselt. Dags att ändra på det!!!

2006-09-19 @ 21:32:20
Postat av: Gem

Svensk ekonomi går uselt?! Ja, tjena, det där får du inte ens borgarna att skriva under på. Sen är det intressant att se att du jämställer levnadsstandard med ekonomisk tillväxt. Visst är ekonomin central för ett lands välmående, men den säger inte mycket om du inte också väger in faktorer som klasskillnader, folkhälsa, trygghet o s v. och då skulle jag vilja hävda att Sverige antagligen har det bästa sociala systemet i världen! Eller hade iaf...

2006-09-19 @ 21:44:50
Postat av: the economist

hej,

jag är en väldigt marknadsliberal tidning. förra året rankade jag levnadsstandard i alla världens länder. då kom sverige, sin såssekåmmunism till trots, på plats nummer fem.

en annan internationell åsikt är the guardian som kallat det socialdemokratiska välfärdssamhället (den svenska modellen) som världens bästa samhällssystem.

2006-09-19 @ 21:59:21
Postat av: olle

Jag håller med gustav. jag förstår nu hur moderaterna kände när vi (röda) hade regering. ett extremt hat känner jag mot alliansen. innan skrattade jag mest åt dem. trodde verkligen inte att de skulle ta hem det.

2006-09-19 @ 23:00:00
Postat av: Anonym

jag tror inte direkt den gemene moderaten kände samma desperation som sjukpensionärerna och de långtidsarbetslösa lär göra nu...

by the way, kan ingen alliansnisse berätta lite om det där med sänkningen av a-kassan och - framför allt - sjukpensionen... liksom varför? incitament? principialt ställningstagande?

... liksom kan man tycka att dom som lider av kroniska sjukdomar minsann förtjänar ännu mindre pengar?

2006-09-19 @ 23:58:37
Postat av: erik

Skit ska skit ha! Det är nya samhällsmodellen signerad Alliansen. Är så jävla trött på alla jävla idioter som går på deras jävla skitsnack.
30 procent ångrar sig ju iaf och röstar fram en röd regering nästa gång men att de aldrig lär sig utan hoppar fram och tillbaka i sina åsikter beroende på vilket arsle som just för tillfället företräder partiet i fråga.

2006-09-20 @ 00:16:53
Postat av: aaron

De flesta alternativen som nämnts har ett stort problem. Dom är befläckade av statsministern själv. En utrensning lär ju ske och då kommer hon som varit borta från sverige i några år. Margot Whalström är därigenom en poteniell statsminister. Men det är bara min gissning.

2006-09-20 @ 00:47:39
Postat av: becki.boo ro ro bo?

Tack du vackre man i Sthlm.
Jag e nog inte så jävla sjuk ändå ( när det fins typs som dig då)

2006-09-20 @ 02:21:23
URL: http://klubb-jindi.blogspot.com/
Postat av: Lina

"Jag kan inte fatta hur man kan rösta mot sin ideologi, mot sina grundtankar och åsikter, bara för att man tycker att en enskild person är lite bufflig och dryg."
Exakt den frågan ställer jag till mig själv om och om igen!
Och jag lägger nog min röst på Carin Jämtin.

2006-09-20 @ 08:21:12
Postat av: Peter

Lina klippte exakt det citatet jag skulle ta. och exakt den frågan ställer jag mig också. som sagt. om och om igen.

2006-09-20 @ 10:49:03
URL: http://ten-thirtyone.blogspot.com
Postat av: Johan H

Ni är flera som ställer frågan kring "rösta emot sin ideologi" etc...

Svaret nog betydligt enklare än ni ger sken av. Det är inte någon ideologisk skillnad mellan Persson och Reinfeldt. Vi har i Sverige sju riksdagspartier som att är tryggt socialdemokratiska. De vill alla (nja, kanske med undantag för kommunistfalangen inom vp) ha samma samhälle: blandekonomi, stor offentlig sektor finansierad av höga skatter. Ingen däremot.
Speciellt inte Reinfeldt som är en pragmatisk maktpolitker av samma snitt som Persson (om än mindre bufflig).
Skillnaderna är minimala.
Vilket tydligt märks eftersom folk byter så friskt mellan parti och block.

Därför känns det bisarrt konstigt att läsa om dessa undergångsvisioner om "misår" "kallt samhälle" osv. Jeeez... kom ner på jorden nu.

Håller med om att många röstade på (m) som en protest mot Persson. Och det kan blir svårt för alliansen att hålla sig kvar efter nästa val, när (s) kan gå till val som ett fräscht alternativ igen.

2006-09-20 @ 12:36:25
Postat av: gustav

Johan: Eh, det där är ett uttjatat men ändock superfånigt argument, att det inte skulle vara någon större skillnad mellan blocken.
Några saker som Alliansen vill, tvärtemot de rödgröna, är t ex:
- Sänka A-kassan.
- Sänka förmögenhetsskatten.
- Ha kvar, eller t o m bygga ut, kärnkraften.
- Skaffa fler poliser och hårdare straff istället för vård och förebyggande.
- Införa vårdnadsbidrag.
- Införa betyg i skolan redan från mellanstadiet.
- Utöka privatskolorna.
- Sälja ut allmännyttan.
- Ta betalt för att gå på museum.
- Eventuellt t o m ta betalt för att låna böcker.
- Lägga ner flera kultur- och ungdomssatsningar, som t ex Lava i Sthlm.
- Sänka biståndet och ta emot färre (eller åtminstone inte fler) flyktningar.
- Slopa fastighetsskatten helt.
- Sänka bensinpriset och ta bort trängselavgifter/skatter istället för att satsa på utbyggd kollektivtrafik.

Och säkert tvåhundra grejer till.
Tycker du fortfarande inte det är nån större skillnad? Eller att det bara är små, marginella saker och inget grundläggande ideologiskt?

/g

2006-09-20 @ 15:12:56
URL: http://gurkbasurken.blogg.se
Postat av: Johan B

Gustav >>

Jag har varit sinnesjukt tyst i den här debatten trots att det har kliat i fingrarna så många gånger att bemöta slippery slope-argumentationen i de två kommentarstrådarna här på din blogg som behandlar valet. En anledning är väl att jag har insett att många läsare av min blogg kommer inlänkande härifrån och från andra bloggar som uttryckt samma skräck inför de kommande fyra åren och jag inte direkt har lust att allienera mig från dem. Men jag måste ändå säga något.

Låt mig ta utgångspunkt i Bo Rothsteins debattartikel i DN idag med rubriken "Valet är en trium för socialdemokraterna". Förvisso en märkligt satt rubrik när tesen som drivs i artikeln är att valet är en triumf för den socialdemokratiska politiken. Detta baseras på ett antal påståenden.

1. Skatten kommer inte sänkas speciellt mycket. Det totala intaget av skatt från förmögenhetsskatten jämfört med det totala intaget av skall är idag mycket litet.

2. Den nya regeringen tänker inte skära speciellt mycket i de offentliga bidragen och förmånerna. Vad som har sagts är att gratissystemet för museiebesök skall ses över och jag har mycket svårt att tro att ett möjligt nedläggande av Lava skulle ha diskuterats på strategimöten av alliansen. Visa mig gärna en motion i stadsfullmäktige som diskuterar frågan så har vi alla fall något att diskutera.

3. Kommer arbetsrätten förändras i grunden? Förmodligen inte. Möjligtvis kommer en viss uppluckring ske men den svenska kollektivavtalsmodellen kommer med all säkerhet stanna kvar.

Det är huvudragen i Bo Rothsteins argumentation. Jag skulle vilja påstå att det finns många ideologiska likheter mellan det ovan och socialdemokraternas politik sedan förra krisen -91 (eller -94 då de tog makten igen). Mycket av det andra du nämner ovan är skillnader i ersättningsnivåer eller marginella skillnader skatteuttag som inte påverkar det totala skatteuttaget nämvärt.

Visst finns det en skillnad mellan socialdemokratisk och moderat politik även när de sistnämnda har prefixet nya. Men de är inte så avgrunddjupa att ni som tror på en vänsterpolitik behöver frukta djingis khan.

2006-09-20 @ 16:29:06
Postat av: loris diran

johan b: du tror inte att de som är sjukpensionerade eller långtidsarbetslösa kommer att uppleve ersättningssänkningen som allt annat än marginell? låt höra... hur mycket sänkt inkomst - detta fina incitament för att börja jobba lite - får den som är ms-sjuk?

2006-09-20 @ 17:46:13
Postat av: Eliasson

De som tror att Sverige fortfarande är världens bästa land kan inte ha varit utomlands på 30 år.

2006-09-20 @ 21:42:24
Postat av: Johan B

Det finns inget i det som Gustav skriver ovan eller som ligger föreslaget vid handen att minska ersättningen till sjukpensionerade eller MS-sjuka.

Jag tror också att de som idag är unga och arbetslösa kommer uppleva förbättrade chanser att få jobb som något väldigt positivt. Och inte behöva leva på bidrag. Jag tror också att de 25% av alla utexaminerade akademiker som numera är arbetslösa skulle uppskatta en mer jobbskapande politik.

Sverige har de senaste 3 åren haft en oerhört stark tillväxt, bland de starkaste inom OECD. Däremot har vi en dold arbetslöshet som är betydlilgt större än genomsnittet. De som har gynnats av tillväxten är således knappast de som har det sämst ställt i samhället i dagsläget, dvs. de som står utanför arbetsmarknaden, utan de som redan har jobb.

Men det var inte det mitt inlägg handlade om. Mitt inlägg handlade om att det inte är speciellt stor skillnad mellan den socialdemokratiska politik som bedrivs fram till i söndags och den som kommer drivas av alliansen.

2006-09-20 @ 22:21:08
Postat av: Leia

En sak som de röd-gröna ville, tvärtemot alliansen:
-Mobilförbud på tunnelbanan (www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298& a=548876&previousRenderType=6)
Det dummaste som någonsin klubbats igenom, totalt utan förankring i verkligheten. Det kostade dessutom en halv miljon att sätta upp klistermärkena!
Men man kan åtminstone skratta åt Katarina Wastessons kommentar:
www.metro.se/se/article/2006/08/22/06/5132-22/index.xml

2006-09-20 @ 22:38:41
Postat av: Anonym

johan b: nej, ingenting ligger förslaget ännu, men om du tittar närmare på alliansens manifest så kommer både a-kassa och sjukersättning (även sjukpension) att sänkas (det är en ofrånkomlig konsekvens av den omstrukturering av nuvarande systemet som föreslås). orkar inte ladda ned hela pdf:erna för försäkringssystemet och alliansens programförklaruing och läsa och citera. vi har snart en budget, bara att vänta och se. du har givetvis en poäng i att den direkt påvisbart pragmatiska skillnaden inte är marianergravsdjup. men den principiellt ideologiska klyftan är skrämmande. speciellt för samhällets svagaste. vi har nu en regering som gör fattigdom fult. det är skrämmande oavsett hur många partsinlagor i SVD jag läser.

för övrigt skiter jag i akademikerna. har man klarat en utbildning ska man klara att starta företag, fixa jobb och sorta sin tillvaro. självklart är det den kanske viktigaste näringslivskatalysatorn, men jag kan fan inte bry mig i medelklassungar som sitter och gråter krokodiltårar.

politik är inte jobbskapande. den skapar förutsättningar. de allra flesta akademiker har en möjlighet att skaffa en inkomst. många andra i samhället har aldrig fått den chansen (och dom blir inte mer kvalificerade för att dom får mindre från socialförsäkringssytemen).

2006-09-20 @ 23:29:18
Postat av: Emma

Som Carl Reinholdtzon Belfrage & Ted Ljunggren skriver i Gbg-Metro idag:
"Tidens Anda" Reinfeldt bär röd slips och kallar moderaterna arbetarparti. Det ska bli intressant och se vad de ?nya moderaterna? kan göra med Sverige.

2006-09-21 @ 09:27:15
URL: http://www.myspace.com/modemma
Postat av: Emma

"Tidens Anda"

Som Carl Reinholdtzon Belfrage & Ted Ljunggren skriver i Gbg-Metro idag:
Reinfeldt bär röd slips och kallar moderaterna arbetarparti. Det ska bli intressant och se vad de nya moderaterna kan göra med Sverige.

2006-09-21 @ 09:44:28
URL: http://www.myspace.com/modemma
Postat av: Johan B

"för övrigt skiter jag i akademikerna. har man klarat en utbildning ska man klara att starta företag, fixa jobb och sorta sin tillvaro. självklart är det den kanske viktigaste näringslivskatalysatorn, men jag kan fan inte bry mig i medelklassungar som sitter och gråter krokodiltårar"

En av de allra vanligaste missuppfattningar om hur samhället ser ut men kanske framförallt bör se ut. Låt oss se på problematiken utifrån den förda socialdemokratiska politiken under de senaste tre mandatperioderna.

En ordentlig utbyggnad av lokala högskolor, ett rejält ökat antal högskoleplatser (som idag inte fylls) och en uppgradering av ett antal högskolor till universitet. Allt i folkbildningen och ökad konkurrenskraft på den internationella marknadens namn. En utbildningssatsning med åtskilliga miljarder i ryggen. Och vad har dete lett till? En gigantisk mängd arbetslösa akademiker som inte bara har kostat en massa pengar att utbilda men som nu bara går och outnyttjar den kunskap de förhoppningsvis byggt upp.

Och du kanske skiter i dem men det är bara dumt eftersom det är en nationalekonomisk katastrof att en sådan investeringssatsning bara rinner ut i sanden. Det är inte akademikers krokodiltårar jag bryr mig, jag bryr mig om den långsiktiga utvecklingen för Sverige och då har man inte råd med såna gigantiska misstag.

Fattigdom fult? Vad är fulast, att finansiera svaga människors liv i samhället med bidrag och hålla dem borta från den offentliga arenan eller se till att det finns förutsättningar för att skapa riktiga jobb även för dem?

Det intressant i hela debatten är att många verkar tro att antalet jobb i ett land eller inom ett ekonomiskt område är konstant oavsett vilka bidrags/incitamentssystem som finns inom området. Så är det givetvis inte. Hur stora skillnaderna kommer bli kommer vi bli varse under de nästa fyra åren.

Dessutom är det ett flagrant misstag att tro att socialdemokraterna under de senaste fyra åren skapat jobbmöjligheter åt just de grupper av människor som vi diskuterar här. Det är en minst lika stor arbetslöshet idag som för fyra år sedan trots att vi har fyra procents tillväxt i år. Det är om något ett svek mot de som desperat vill ha ett jobb.

2006-09-21 @ 10:43:51
Postat av: Anonym

ok, herr b, jag fattar din poäng och eftersom jag har en liten aning om vem du är tror jag du är välmenande...

... nu blir det hela blir lite som en del sämre modebloggar på svenska (vilket ej åsyftar johans stundtals briljanta blog). vältaligt och smålustigt men stigmatiserat av ett trovärdighetsavstånd. man skriver om saker som man är väldigt långt ifrån själv.

dessutom snurrar man runt i en cul-de-sac av smålustiga paradoxer... å ena sidan är högutbildade akademiker, som oavsett kunskapsinriktning har klarat tämligen avancerade studier och rimligtvis är tämligen höga på ungdomliga framgångsendorfiner, mer eller mindre ett hjälplöst gäng mähän som aldrig kan få eller fixa ett jobb pga sossepolitiken. samtidigt är de människor som är svagast i samhället, de långtidsarbetslösa och de sjuka, helt klart förmögna att minsann fixa lite jobb bara man ger dom incitament (läs: sämre livsvillkor).

jag tror det beror på att man kanske lättare kan känna empati och förståelse för akademikernas situation än för en femtiotreårig ryggskadad långtidsarbetslös fd-stålverksarbetare i gällivare. jag tror det handlar om identifikation och förståelse.

det finns helt enkelt ett trovärdighetsavstånd i argumenten (även mina givetvis) som berör dom svagaste samhällsgrupperna. det är i alla fall min fullständigt instiktiva och ickeakademiska gissning.

så därför känns det lite trist när vi får en ny statsminister som brandar samhällets svagaste som - indirekt - lata och dåliga. ge dom lite lägre ersättning, ge dom sämre liv, så kommer dom nog att sluta parasitera. ungefär så.

jag tror tvärtom. jag tror att samhället som helhet tjänar på att man ger mer stöd och bättre liv till dom svagaste. jag tror inte människor vill gå på bidrag eller att man avstår jobb och inkomstmöjligheter för att man är lat. jag tror de allra flesta vill jobba. men alla kan inte. de som inte kan måste erbjudas ett så starkt stöd som möjligt. den svenska modellen, den framgång vi ånjuter, byggdes av solidaritet, inte egoism och misstanke.

2006-09-21 @ 11:10:59
Postat av: Johan B

Självklart (eller kanske inte själklart för merparten av debattörerna här eftersom de inte har en aning om vem jag är) så kan jag lättare identifiera mig med akedemikernas situatione. Det är dock inte det som har gjort mig allra mest upprörd av de politiska krumbukter socialdemokratin har pysslat med de sista åren. Utan det är just att arbetslösheten i vissa grupper har cementerats.

"så därför känns det lite trist när vi får en ny statsminister som brandar samhällets svagaste som - indirekt - lata och dåliga. ge dom lite lägre ersättning, ge dom sämre liv, så kommer dom nog att sluta parasitera. ungefär så."

Så tolkar jag absolut inte alliansens jobbpolitik. Jag skulle vilja påstå att de senaste årens politik är den som har brandat många som idag står utanför arbetsmarknaden som svaga eftersom man hellre har ökat ett bidragsberoende istället för att erbjuda möjligheter för att skapa jobb åt motsvarande grupper. Och det handlar inte om att sluta parasitera utan om att det faktiskt inte har funnits speciellt mycket nyskapade jobb att ta.

Jag tror inte heller att det är speciellt många som avstår från jobb för att istället hämta bidrag på soc. Det är min fasta tro och övertygelse att de allra flesta människor vill göra rätt för sig och för de fördelar de åtnjuter av att leva i Sverige. Och, för att argumentera mot det du säger i det sista stycket, jag tror att de som inte KAN (av endera anledningen) är rätt mycket färre än de som inte idag har ett jobb.

Och det är rätt, den svenska modellen byggdes på solidaritet men den byggdes i en tid där vi var så nära full sysselsättning man kan vara och där uttagen från socialförsäkringssystemen var väldigt små jämfört med hur många som finansierade sina liv med hjälp av lön. Den svenska modellen, hur attraktiv den än må vara, fungerar bara i ett samhälle där många jobbar.

2006-09-21 @ 12:03:06
Postat av: Anonym

johan, jag håller med om mycket i din samhällssyn. den svenska väntern lider av två dödliga sjukdomar: dels är den extremt ful och dels är den bakåtsträvande (både problemen och sidådär en 464 till förkroppsligas genom anna sjödin). som praktikant hos en skräddare på saville row skrev en viss alexander "i'm a cunt" i fodret på en viss charles kavaj. det var en bra politisk gest. så smart och så estetiskt sublim vill jag ha den svenska socialismen. vänsteridealet borde sträva efter beneath eller 10 corso como, inte kulturhuset lava och carmen. dessutom missar den svenska socialismen det solidariska kravet i att jobba och bidra till samhället. genom att inte lyfta fram det positiva i arbetets samhälleliga fördelningsansvar har man, kanske, passiviserat vissa grupper i samhället. så johan har ett pärlband poänger även om man sneglar från vänster.

men nu var det inte det som skulle förklaras. utan det skulle förklaras varför många människor är så rädda för den hya regimen. den rädslan har sitt ursprung i reinfeldts människosyn som uttrycks genom att - förenklat eller feltolkat - man måste ge dom svaga sämre statligt stöd (vilket innebär markant sämre livsvillkor för åtminstone en stor del människor som inte kan jobba hur mycket de än vill) för att minsann tvinga dom att jobba. såna signaler är lite skrämmande.

en annan skrämmande signal är den allmänna zeitgeisten. SD får 40 millar och kan, om man inte gör av med pengarna lika korkat som NyD, etablera sig som politiskkkt parti (sic). tyvärr tror jag att SD är smartare, vilket inte säger så mycket, än ny demokratis oxtokiga rasistbönder coh kan vara i riksdagen nästa val och sen stanna där. symptomatiskt nog, oavsett om det handlar om sossemissnöje eller delad värderingsgrund, så sammanfaller återigen det rasistiska partiets framgång med en borgerlig regering.

2006-09-21 @ 14:54:49
Postat av: Johan B

Det känns som om vi kommit lite till vägs ände i den inledande diskussionen. Vi får se, jag vet verkligen inte, vad som händer med de allra svagaste i samhället under de kommande fyra åren.

Nu till det som är riktigt skrämmande. FÖr det är varken Leijonborgs låtsasliberlism eller att Reinfeldt kysser sin fru med öppna ögon på en bild. Det är att SD har 23 procent i Landskrona. Det är att hela skåne är en lika brun gegga som åkrarna i november. Det är vidrigt och fullkomligt avskyvärt.

Fast låt oss inte blanda ihop korten nu. Sist vi fick tokstollar i politiken (-91!) så var stod Sverige skakigt efter en kris värre än något annat vi har varit med om. NyD seglade in som en räka på den fetaste politiska tsunamin sedan oktoberrevolutionen och spikade väl så där en 13 procent.

Idag har vi en tillväxt som 4 procent (ofta citerad siffra får man säga) och ett ändock ganska relativt välmående land. Folk känner inte direkt något ekonomisk kris (det finns fler modebloggar än politiska eller kulturella ihop) utan shoppar loss och hyllar lyx. Det gjorde vi inte -91. Tittar man på varifrån SD har fått sina röster (citerar nu i minnet från SVTs morgonsändning) så är tillskottet relativt likformigt från vänster till högerkanten. Dvs. det är inte så att folk på högerkanten trillat över till SD.

Jag är relativt övertygad om att partier som SD plockar inskränkta personer från alla politiska läger. Det är alltså inte så enkelt som Esbati på http://esbati.blogspot.com/ påstår. Det är alltid enkelt att plocka politiska poäng genom att publicera citat från mer eller mindre genomblåsta moderata kommunalpolitiker. Jag är övertygad att jag kan hitta precis lika jävla idiotiska citat från de allra starkaste socialdemokratiska fästena. Ta bara de lettiska byggarbetarna i Vaxholm. Hur många explicita rasistiska tillmälen fick de av gubbarna i byggfuttar runt om i Sverige och hur många implicita rasistiska tillmälen fick de av företrädare för diverse fackförbund?

Solidaritet måste skrivas över landsgränser.

2006-09-21 @ 15:42:50
Postat av: Johan B

Dessutom är jag en oerhörd nörd för tilltag som Alexander McQueens "I am a cunt"-broderi. Måste jag i sammanhanget ta upp att det alltid har varit liberalismen som varit de allra starkaste kritikerna till monarkin och ärvda rättigheter? Eller att det var liberalerna som slogs allra mest hårdnackat för kvinnlig rösträtt?

2006-09-21 @ 15:51:30
Postat av: Anonym

liberalismen har gjort mycket fint. socialismen också. fast finast AW06 är mcqueen (om man, beroende på kön, kompletterar med loris diran och threeasfour). puma-samarbetet känns iofs lite vingligt, men nick knight's mancat är nog en av de senaste årens starkaste reklambilder.

tack för en trevlig diskussion - ciao!

2006-09-21 @ 16:07:00
Postat av: F

Och sen när började M, borgarna och nuliberalerna bry sig om de svaga i samhället och hög arbetslöshet? Gäller inte devisen hög tillväxt=hög aretslöshet längre? Ja just det, Nya M, det nya arbetarpartiet är ju strandsatt sen en tid tillbaka. Och de nya liberalerna likaså. Trevligt gäng det där med noll trovärdighet. Mycket märkligt att de lyckades lura så många människor i det här landet. Nåt som är viktigare, hur går det med PFO, Gustav? Hoppas du gör allt som står i din makt...

2006-09-21 @ 16:11:46
Postat av: Johan B

"Gäller inte devisen hög tillväxt=hög aretslöshet längre? Ja just det, Nya M, det nya arbetarpartiet är ju strandsatt sen en tid tillbaka."

Kan någon förklara det där för mig?

2006-09-21 @ 16:54:33
Postat av: Mary from the blog

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,851457,00.html

"george w reinfeldt" - verkar vara en intressant bok. obs, är inte ironisk!

2006-09-21 @ 19:57:03
URL: http://yeoldebloginn.blogspot.com
Postat av: Nils

Heh!

Så Åsa Linderborg har skrivit en devot recension av en bok utgiven på samma lilla kufvänsterförlag som ger ut hennes egna pamfletter.

Kvinnan är verkligen i fullständig avsaknad av journalistisk integritet.

2006-09-22 @ 16:18:13
Postat av: Cliff Hanger

Precis som du tror jag att många inte tänkt djupare än till Perssons personlighet. Idiotiskt!

Många har gått på moderaternas vänsterretorik, när det egentligen handlar om klassisk rutten högerpolitik.

Jämtin är bajare - det är bra! ;-) (Djupt tänkt, eller hur?).

2006-09-25 @ 00:05:04
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits